Versterk jouw merkimperium en zie op korte termijn omzet stijgen met het Folderpakket!

30 januari 2023



 

In de dynamische wereld van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) is het een uitdaging om met het beschikbare marketingbudget zowel de merkbekendheid te vergroten als directe korte termijn omzet te realiseren. De oplossing? Jouw flyer verspreiden via het Spotta Folderpakket met een doordacht verspreidplan. In dit artikel lichten we aan de hand van een use case toe hoe dit in de praktijk werkt.

De use case
Stel, je werkt voor een A-merk tandpasta in het hogere prijssegment, speciaal ontwikkeld voor gevoelige tanden. Je hebt als doel om de merkbekendheid te vergroten bij consumenten waarbij jouw merk niet top-of-mind is. Om dit doel te realiseren zoek je een medium dat opvalt, ruimte biedt voor productinformatie, en tegelijkertijd direct aanzet tot actie. Oftewel, een medium:

  1. met een hoge attentiewaarde,
  2. dat consumenten oproept om in beweging te komen,
  3. en past binnen je budget.

Het folderpakket van Spotta voldoet aan deze criteria. In de te verspreide flyer kun je uitgebreide informatie verstrekken over jouw tandpasta, zoals uitleg over waarom het bijzonder geschikt is voor gevoelige tanden en aanbevelingen van experts. Bovendien is het mogelijk consumenten in beweging te brengen met een verleidelijke aanbieding, zoals 2+1 gratis bij drogisterij X. Daarnaast helpt een verspreidplan je een doelgroep te bereiken die naar verwachting het meest geneigd is jouw product aan te schaffen, waarbij rekening wordt gehouden met je budget.

De aanpak
In samenwerking met onze consultants werk je aan een verspreidplan op wijkniveau. Je startpunt zijn de wijken binnen een straal van vijf minuten rondom de vestigingen van drogisterij X waarmee je samen de 2+1 aanbieding faciliteert. Deze drogisterij heeft vestigingen door heel Nederland en daarmee realiseer je een landelijke dekking voor jouw actie. Omdat jouw budget niet toereikend is om alle huishoudens te benaderen rondom vestigingen, ga je vervolgens segmenteren op wijken waarin de meeste consumenten wonen met kenmerken die het beste aansluiten op jouw doelgroep. Met een product gericht op gevoelige tanden en in het hogere prijssegment, selecteer je wijken met de leeftijdsklasse tussen 25-50 jaar en een bovenmodaal verzamelinkomen. Vervolgens ontvang je een advies van ons over welke wijken rondom de specifieke point-of-sales de hoogste trefkans bieden en hoeveel flyers daarvoor verspreid moeten worden.

Het resultaat
Onderzoek naar vergelijkbare cases toont aan dat door flyerverspreiding op basis van een optimaal verspreidplan niet alleen de aandacht voor de aanbieding wordt vergroot, maar ook consumenten worden bereikt die actief op zoek zijn naar nieuwe producten. Kortom, een doeltreffende strategie om merkbekendheid te vergroten en de verkoop een krachtige impuls te geven!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw merk? Wij gaan graag het gesprek met je aan! Neem contact met ons op voor een verdere verkenning van onze dienstverlening.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Hoe val je extra op in de consideration fase van de Customer Journey?

01-12-2024

Of je nu inzet op awareness, consideration of purchase in de customer journey, een folder is een essentieel touchpoint. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw folder in de consideration-fase opvalt? We hebben vier voorbeelden voor je op een rij gezet.

De kracht van de folder in de warenhuisbranche

18-11-2024

November en december zijn dé maanden om de aandacht van consumenten te trekken in de warenhuisbranche. Wist je dat maar liefst 49% van de 4,2 miljoen folderpakketontvanger warenhuisfolders en flyers leest?

De mediasynergie van print en digitaal

18-11-2024

In een tijdperk waarin digitale media domineren, blijft print een waardevolle rol spelen in de mediamix van bedrijven. Dit artikel verkent hoe de sterke punten van digitale en printmedia elkaar kunnen versterken om de ultieme customer journey te creëren.

Slaapexpert Beter Bed lanceert ‘Beter Slapen Nieuws’

15-11-2024

Beter Bed heeft een duidelijke missie: heel Nederland bewustmaken van het belang van goed slapen. Met dit doel voor ogen lanceerde Beter Bed in juni een nieuw initiatief: Beter Slapen Nieuws.

Yme Pasma over de toekomst van Spotta: digitalisering als sleutel tot succes

8-11-2024

In de nieuwste aflevering van de Nerd Cast Podcast bespreekt onze algemeen directeur Yme Pasma onder meer de innovatieve stappen die Spotta heeft gezet met het platform InMijnBus. 

Strakkere regie en minder zoekwerk: Nerds & Company maakt folderbezorging leuker

31-10-2024

Voor Spotta ontwikkelde Nerds & Company een native app die het werk van bezorgers aanzienlijk vereenvoudigt en inspeelt op de moderne eisen van bezorging. 

Folders: de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Oostenrijk! 

23-09-2024

Twee recente studies uit Nederland en Oostenrijk illustreren duidelijk de overeenkomsten en verschillen in waardering voor folders tussen beide landen.

Nieuw bij Spotta: De Flyerscan!

19-9-2024

Wil je weten of jouw folder of flyer de aandacht trekt die het verdient? Meld je dan nu aan voor de Flyerscan! 

 

01 / 08