In de dynamische wereld van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) is het een uitdaging om met het beschikbare marketingbudget zowel de merkbekendheid te vergroten als directe korte termijn omzet te realiseren. De oplossing? Jouw flyer verspreiden via het Spotta Folderpakket met een doordacht verspreidplan. In dit artikel lichten we aan de hand van een use case toe hoe dit in de praktijk werkt.
De use case
Stel, je werkt voor een A-merk tandpasta in het hogere prijssegment, speciaal ontwikkeld voor gevoelige tanden. Je hebt als doel om de merkbekendheid te vergroten bij consumenten waarbij jouw merk niet top-of-mind is. Om dit doel te realiseren zoek je een medium dat opvalt, ruimte biedt voor productinformatie, en tegelijkertijd direct aanzet tot actie. Oftewel, een medium:
Het folderpakket van Spotta voldoet aan deze criteria. In de te verspreide flyer kun je uitgebreide informatie verstrekken over jouw tandpasta, zoals uitleg over waarom het bijzonder geschikt is voor gevoelige tanden en aanbevelingen van experts. Bovendien is het mogelijk consumenten in beweging te brengen met een verleidelijke aanbieding, zoals 2+1 gratis bij drogisterij X. Daarnaast helpt een verspreidplan je een doelgroep te bereiken die naar verwachting het meest geneigd is jouw product aan te schaffen, waarbij rekening wordt gehouden met je budget.
De aanpak
In samenwerking met onze consultants werk je aan een verspreidplan op wijkniveau. Je startpunt zijn de wijken binnen een straal van vijf minuten rondom de vestigingen van drogisterij X waarmee je samen de 2+1 aanbieding faciliteert. Deze drogisterij heeft vestigingen door heel Nederland en daarmee realiseer je een landelijke dekking voor jouw actie. Omdat jouw budget niet toereikend is om alle huishoudens te benaderen rondom vestigingen, ga je vervolgens segmenteren op wijken waarin de meeste consumenten wonen met kenmerken die het beste aansluiten op jouw doelgroep. Met een product gericht op gevoelige tanden en in het hogere prijssegment, selecteer je wijken met de leeftijdsklasse tussen 25-50 jaar en een bovenmodaal verzamelinkomen. Vervolgens ontvang je een advies van ons over welke wijken rondom de specifieke point-of-sales de hoogste trefkans bieden en hoeveel flyers daarvoor verspreid moeten worden.
Het resultaat
Onderzoek naar vergelijkbare cases toont aan dat door flyerverspreiding op basis van een optimaal verspreidplan niet alleen de aandacht voor de aanbieding wordt vergroot, maar ook consumenten worden bereikt die actief op zoek zijn naar nieuwe producten. Kortom, een doeltreffende strategie om merkbekendheid te vergroten en de verkoop een krachtige impuls te geven!
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw merk? Wij gaan graag het gesprek met je aan! Neem contact met ons op voor een verdere verkenning van onze dienstverlening.