In de dynamische wereld van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) is het een uitdaging om met het beschikbare marketingbudget zowel de merkbekendheid te vergroten als directe korte termijn omzet te realiseren. De oplossing? Jouw flyer verspreiden via het Spotta Folderpakket met een doordacht verspreidplan. In dit artikel lichten we aan de hand van een use case toe hoe dit in de praktijk werkt.

De use case
Stel, je werkt voor een A-merk tandpasta in het hogere prijssegment, speciaal ontwikkeld voor gevoelige tanden. Je hebt als doel om de merkbekendheid te vergroten bij consumenten waarbij jouw merk niet top-of-mind is. Om dit doel te realiseren zoek je een medium dat opvalt, ruimte biedt voor productinformatie, en tegelijkertijd direct aanzet tot actie. Oftewel, een medium:

  1. met een hoge attentiewaarde,
  2. dat consumenten oproept om in beweging te komen,
  3. en past binnen je budget.

Het folderpakket van Spotta voldoet aan deze criteria. In de te verspreide flyer kun je uitgebreide informatie verstrekken over jouw tandpasta, zoals uitleg over waarom het bijzonder geschikt is voor gevoelige tanden en aanbevelingen van experts. Bovendien is het mogelijk consumenten in beweging te brengen met een verleidelijke aanbieding, zoals 2+1 gratis bij drogisterij X. Daarnaast helpt een verspreidplan je een doelgroep te bereiken die naar verwachting het meest geneigd is jouw product aan te schaffen, waarbij rekening wordt gehouden met je budget.

De aanpak
In samenwerking met onze consultants werk je aan een verspreidplan op wijkniveau. Je startpunt zijn de wijken binnen een straal van vijf minuten rondom de vestigingen van drogisterij X waarmee je samen de 2+1 aanbieding faciliteert. Deze drogisterij heeft vestigingen door heel Nederland en daarmee realiseer je een landelijke dekking voor jouw actie. Omdat jouw budget niet toereikend is om alle huishoudens te benaderen rondom vestigingen, ga je vervolgens segmenteren op wijken waarin de meeste consumenten wonen met kenmerken die het beste aansluiten op jouw doelgroep. Met een product gericht op gevoelige tanden en in het hogere prijssegment, selecteer je wijken met de leeftijdsklasse tussen 25-50 jaar en een bovenmodaal verzamelinkomen. Vervolgens ontvang je een advies van ons over welke wijken rondom de specifieke point-of-sales de hoogste trefkans bieden en hoeveel flyers daarvoor verspreid moeten worden.

Het resultaat
Onderzoek naar vergelijkbare cases toont aan dat door flyerverspreiding op basis van een optimaal verspreidplan niet alleen de aandacht voor de aanbieding wordt vergroot, maar ook consumenten worden bereikt die actief op zoek zijn naar nieuwe producten. Kortom, een doeltreffende strategie om merkbekendheid te vergroten en de verkoop een krachtige impuls te geven!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw merk? Wij gaan graag het gesprek met je aan! Neem contact met ons op voor een verdere verkenning van onze dienstverlening.

Bekijk ook eens onze andere berichten

De politiek kan de postmarkt redden

10-7-2025

Op 30 juni 2025 stuurde Vincent Karremans, minister van Economische Zaken, een voorstel naar de Tweede Kamer voor wijzigingen in de Postwet. Spotta vindt dat het voorstel op korte en middellange termijn te weinig ruimte biedt aan concurrentie. 

Spotta test nieuwe bezorgstrategie in Den Bosch

26-6-2025

Utrecht, 26 juni 2025 – Spotta zet een belangrijke stap in de evolutie van de verspreiding van brievenbusreclame. In Den Bosch is recent een pilot gestart waarbij folderpakketten geadresseerd worden bezorgd. Deze nieuwe bezorgmethode maakt het mogelijk om naast folders ook direct mail én tijdschriften gecombineerd te bezorgen tijdens één bezorgronde.

Webinar Bereiksonderzoek Folders 2024/2025

04-07-2025

Op woensdag 4 september om 11:00 uur presenteren GfK en Spotta de nieuwste resultaten uit het onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025 via een gratis webinar. 

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

Spotta stapt in de postmarkt

5-6-2025

Op 26 mei jl. bracht FD het nieuws dat Spotta zich bij de ACM heeft geregistreerd als postvervoersbedrijf. Daarmee betreden we officieel de postmarkt.

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 zijn bekend!

4-6-2025

Tijdens het event Catch the Shopper op 3 juni jl. in Groenekan zijn de winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 bekendgemaakt. 

Spotta breidt dienstverlening uit met bezorging van direct mail

Catch the Shopper 2025

19-05-2025

Op 3 juni vindt Catch the Shopper plaats; een dag vol inspiratie, innovatie en inzichten in de toekomst van shoppermarketing. 

01 / 08