Papier maakt een stille comeback in de marketingwereld. Nieuwe EU-wetgeving, zoals de Green Claims Directive, verplicht organisaties om transparanter te zijn over de milieu-impact van hun communicatiekanalen. Hierdoor heroverwegen steeds meer marketeers het gebruik van papieren middelen, zoals folders.
Dat is opvallend, want papier wordt vaak als minder duurzaam gezien. In werkelijkheid scoort de papierindustrie juist goed op dit vlak:
- Meer dan 70% van al het papier in Europa wordt gerecycled
- Meer dan 60% van de energie in papierproductie is hernieuwbaar
- De hele keten, van bron tot eindproduct, is goed gedocumenteerd en controleerbaar
Maar duurzaamheid is niet de enige reden voor de opnieuw groeiende belangstelling. Print trekt aandacht, wordt als betrouwbaar ervaren en draagt positief bij aan de merkbeleving. Dankzij digitale technieken, zoals datagedreven personalisatie, wordt papier bovendien steeds slimmer en efficiënter ingezet.
Kortom, juist in een tijd van digitale overvloed en groeiende duurzaamheidsverantwoordelijkheid, blijken papieren communicatiekanalen verrassend toekomstbestendig.
Bron: Ulbe Jelluma, Print Power – Future-ready: why paper is now a strategic, sustainable choice for brands, mei 2025