Een algemeen doelgroepprofiel op basis van klantdata
Samen met Plein.nl is inzichtelijk gemaakt op basis van klantdata welk doelgroepprofiel de meest actieve kopers zijn op Plein.nl. Een belangrijk doelgroepkenmerk is dat het veelal mensen met een hoger welstandsniveau zijn die producten op Plein.nl kopen. Echter kan de doelgroepsegmentatie nog specifieker door maandelijks de inhoud van de folder te analyseren.

Analyse van de inhoud van de folder
Bij de maandelijkse analyse van de inhoud van de Plein.nl folder kijken onze Business Intelligence Analisten onder meer naar:

  • welke producten er het meest in staan
  • wat er op de coverpositie en de achterkant staat
  • of er bulkartikelen in staan die passen bij meerpersoonshuishoudens

Ter beeldvorming laten we zien hoe de doelgroepsegmentatie voor de Plein.nl folder in week 17 tot stand is gekomen.

visual plein 2

Op de afbeeldingen rechts valt op dat erop in de folder meerdere pagina’s, waaronder de voorpagina, baby- en kinderproducten worden gepromoot: Pampers, Zwitsal, Huggies en WaterWipes. Doordat deze productcategorie vaak aanwezig is, is er besloten om naast welstandsniveau ook te segmenteren op huishoudens vanaf drie personen met een kind/kinderen jonger dan 5 jaar.

Daarnaast is bijna een hele pagina van de folder gevuld met katten en hondenvoer van Prins, Voskes, Smolke en Edgar & Coopier. Hierdoor kan ook het doelgroepkenmerk huishoudens met honden of katten worden toegevoegd.

honden en katten segmentatie case

Het resultaat
Dankzij deze doelgroepsegmentatie ziet Plein.nl de eerste dagen na de verspreiding een directe verhoging in het aantal conversies. Kortom doelgroepsegmentatie op basis van klantdata en de inhoud van de folder is effectief en zorgt voor een betere conversie!

Wil je weten hoe onze Business Intelligence Analisten jouw verspreidplan kunnen optimaliseren met behulp van doelgroepsegmentatie? We gaan graag met je in gesprek.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Reclamefolder Awards 2025: De consument bepaalt de winnaar!

27-03-2025

Op 3 juni 2025 is het zover! Tijdens het Catch the Shopper congres worden de Reclamefolder Awards 2025 uitgereikt. Wat deze prijs uniek maakt? De consument heeft het laatste woord!

Hoe onze klanten helpen om InMijnBus zichtbaarder te maken

19-02-2025

Spotta werkt actief samen met haar klanten om de zichtbaarheid van InMijnBus te versterken. Dit doen we onder andere door het aanbieden van instore communicatiemiddelen en het ontwikkelen van gepersonaliseerde klantpagina’s.

InMijnBus: minder ongelezen folders bij het oud papier

06-01-2025

Met InMijnBus maakt Spotta folderverspreiding duurzamer en slimmer. Per week houden we de besparingen bij in folderpakketten, kg papier, uitstoot, water en energie. 

Hoe val je extra op in de consideration fase van de Customer Journey?

01-12-2024

Of je nu inzet op awareness, consideration of purchase in de customer journey, een folder is een essentieel touchpoint. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw folder in de consideration-fase opvalt? We hebben vier voorbeelden voor je op een rij gezet.

De kracht van de folder in de warenhuisbranche

18-11-2024

November en december zijn dé maanden om de aandacht van consumenten te trekken in de warenhuisbranche. Wist je dat maar liefst 49% van de 4,2 miljoen folderpakketontvanger warenhuisfolders en flyers leest?

De mediasynergie van print en digitaal

18-11-2024

In een tijdperk waarin digitale media domineren, blijft print een waardevolle rol spelen in de mediamix van bedrijven. Dit artikel verkent hoe de sterke punten van digitale en printmedia elkaar kunnen versterken om de ultieme customer journey te creëren.

Slaapexpert Beter Bed lanceert ‘Beter Slapen Nieuws’

15-11-2024

Beter Bed heeft een duidelijke missie: heel Nederland bewustmaken van het belang van goed slapen. Met dit doel voor ogen lanceerde Beter Bed in juni een nieuw initiatief: Beter Slapen Nieuws.

Yme Pasma over de toekomst van Spotta: digitalisering als sleutel tot succes

8-11-2024

In de nieuwste aflevering van de Nerd Cast Podcast bespreekt onze algemeen directeur Yme Pasma onder meer de innovatieve stappen die Spotta heeft gezet met het platform InMijnBus. 

01 / 08