Een algemeen doelgroepprofiel op basis van klantdata
Samen met Plein.nl is inzichtelijk gemaakt op basis van klantdata welk doelgroepprofiel de meest actieve kopers zijn op Plein.nl. Een belangrijk doelgroepkenmerk is dat het veelal mensen met een hoger welstandsniveau zijn die producten op Plein.nl kopen. Echter kan de doelgroepsegmentatie nog specifieker door maandelijks de inhoud van de folder te analyseren.

Analyse van de inhoud van de folder
Bij de maandelijkse analyse van de inhoud van de Plein.nl folder kijken onze Business Intelligence Analisten onder meer naar:

  • welke producten er het meest in staan
  • wat er op de coverpositie en de achterkant staat
  • of er bulkartikelen in staan die passen bij meerpersoonshuishoudens

Ter beeldvorming laten we zien hoe de doelgroepsegmentatie voor de Plein.nl folder in week 17 tot stand is gekomen.

visual plein 2

Op de afbeeldingen rechts valt op dat erop in de folder meerdere pagina’s, waaronder de voorpagina, baby- en kinderproducten worden gepromoot: Pampers, Zwitsal, Huggies en WaterWipes. Doordat deze productcategorie vaak aanwezig is, is er besloten om naast welstandsniveau ook te segmenteren op huishoudens vanaf drie personen met een kind/kinderen jonger dan 5 jaar.

Daarnaast is bijna een hele pagina van de folder gevuld met katten en hondenvoer van Prins, Voskes, Smolke en Edgar & Coopier. Hierdoor kan ook het doelgroepkenmerk huishoudens met honden of katten worden toegevoegd.

honden en katten segmentatie case

Het resultaat
Dankzij deze doelgroepsegmentatie ziet Plein.nl de eerste dagen na de verspreiding een directe verhoging in het aantal conversies. Kortom doelgroepsegmentatie op basis van klantdata en de inhoud van de folder is effectief en zorgt voor een betere conversie!

Wil je weten hoe onze Business Intelligence Analisten jouw verspreidplan kunnen optimaliseren met behulp van doelgroepsegmentatie? We gaan graag met je in gesprek.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Spotta bezorgt eerste Direct Mails 

18-09-2025

Op 26 mei kondigden we onze nieuwe dienst Direct Mail aan en hebben we ons om die reden officieel als postvervoerder geregistreerd. Dat deze dienst naadloos aansluit bij de behoefte van adverteerders, blijkt uit de grote belangstelling die we sinds de lancering hebben ontvangen

Spotta investeert in slimmer, efficiënter en duurzamer bezorgen 

18-09-2025

Met als doel het bezorgen van brievenbusreclame slimmer, efficiënter én duurzamer te maken, investeert Spotta de komende jaren maar liefst 20 miljoen euro in de modernisering van het machinepark. 

De belangrijke rol van folders bij de supermarktkeuze van consumenten

25-09-2025

Bijna alle Nederlanders bezoeken minimaal één keer per week de supermarkt (93%), en de folder blijkt daarbij nog steeds van grote invloed. Het Consumentenonderzoek 2025, uitgevoerd door Deloitte onder begeleiding van Flycatcher, brengt jaarlijkse trends in consumentengedrag en aankoopkeuzes in kaart. 

Folders onverminderd populair: 90% van de Nederlanders leest folders

05-09-2025

De papieren folder is onverminderd populair. Dat blijkt uit het nieuwste, onafhankelijke Bereiksonderzoek Folders 2024/2025, uitgevoerd door GfK onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). 

Facts & Figures over het Folderpakket

17-7-2025

Deze infographic toont interessante en actuele cijfers en feiten over papieren folders en de folderpakketten die door Spotta worden verspreid.

De politiek kan de postmarkt redden

10-7-2025

Op 30 juni 2025 stuurde Vincent Karremans, minister van Economische Zaken, een voorstel naar de Tweede Kamer voor wijzigingen in de Postwet. Spotta vindt dat het voorstel op korte en middellange termijn te weinig ruimte biedt aan concurrentie. 

Spotta test nieuwe bezorgstrategie in Den Bosch

26-6-2025

Utrecht, 26 juni 2025 – Spotta zet een belangrijke stap in de evolutie van de verspreiding van brievenbusreclame. In Den Bosch is recent een pilot gestart waarbij folderpakketten geadresseerd worden bezorgd. Deze nieuwe bezorgmethode maakt het mogelijk om naast folders ook direct mail én tijdschriften gecombineerd te bezorgen tijdens één bezorgronde.

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

01 / 08