E-tailer Plein.nl brengt maandelijks een folder uit om haar uitgebreide productassortiment bij de Nederlandse consumenten te promoten. Welk producten er in de folder staan? Dat is afhankelijk van de fabrikanten die hun producten extra onder de aandacht willen brengen. Het gevolg; een folder met een uiteenlopend aanbod. Aan onze Business Intelligence Analisten de uitdaging om samen met Plein.nl een zo optimaal mogelijk verspreidingsplan te ontwikkelen met als doel het behalen van een zo’n hoog mogelijke conversie.
Een algemeen doelgroepprofiel op basis van klantdata
Samen met Plein.nl is inzichtelijk gemaakt op basis van klantdata welk doelgroepprofiel de meest actieve kopers zijn op Plein.nl. Een belangrijk doelgroepkenmerk is dat het veelal mensen met een hoger welstandsniveau zijn die producten op Plein.nl kopen. Echter kan de doelgroepsegmentatie nog specifieker door maandelijks de inhoud van de folder te analyseren.
Analyse van de inhoud van de folder
Bij de maandelijkse analyse van de inhoud van de Plein.nl folder kijken onze Business Intelligence Analisten onder meer naar:
Ter beeldvorming laten we zien hoe de doelgroepsegmentatie voor de Plein.nl folder in week 17 tot stand is gekomen.
Op de afbeeldingen rechts valt op dat erop in de folder meerdere pagina’s, waaronder de voorpagina, baby- en kinderproducten worden gepromoot: Pampers, Zwitsal, Huggies en WaterWipes. Doordat deze productcategorie vaak aanwezig is, is er besloten om naast welstandsniveau ook te segmenteren op huishoudens vanaf drie personen met een kind/kinderen jonger dan 5 jaar.
Daarnaast is bijna een hele pagina van de folder gevuld met katten en hondenvoer van Prins, Voskes, Smolke en Edgar & Coopier. Hierdoor kan ook het doelgroepkenmerk huishoudens met honden of katten worden toegevoegd.
Het resultaat
Dankzij deze doelgroepsegmentatie ziet Plein.nl de eerste dagen na de verspreiding een directe verhoging in het aantal conversies. Kortom doelgroepsegmentatie op basis van klantdata en de inhoud van de folder is effectief en zorgt voor een betere conversie!
Wil je weten hoe onze Business Intelligence Analisten jouw verspreidplan kunnen optimaliseren met behulp van doelgroepsegmentatie? We gaan graag met je in gesprek.