Hoe Budget Thuis zijn folderverspreiding optimaliseerde met doelgroepsegmentatie

29 maart 2024

Een doelgroepgericht verspreidplan kan van grote waarde zijn bij het vergroten van je merkbekendheid en het realiseren van extra klanten. In dit artikel lees je hoe Budget Thuis met behulp van een datagestuurde aanpak voor folderverspreiding indrukwekkende resultaten behaalde. 

 

Stap 1: Definiëren van de doelgroep 
Om doelgericht te verspreiden, is het belangrijk om scherp te hebben wat de kenmerken zijn die jouw doelgroep onderscheiden van andere consumenten. Op basis van klantdata voerden onze Business Intelligence analisten een doelgroepanalyse op wijk niveau uit voor diverse productgroepen. Hieruit kwamen specifieke socio-demografische consumentenkenmerken naar voren wat als basis diende voor een look-a-like profiel. Deze werd vervolgens gebruikt voor het opstellen van een verspreidplan.

Stap 2: Opstellen van een verspreidplan 
Met het juiste look-a-like profiel in zicht, legden onze Business Intelligence analisten dit profiel over de beschikbare data van Spotta. Daarbij werd ook rekening gehouden met het budget, de gewenste geografische locatie en de beoogde oplage van Budget Thuis. Op basis van deze gegevens werden specifieke wijken geselecteerd waar de trefkans met de doelgroep het hoogst was en de verspreiding dus het meest effectief. 

Stap 3: Opzetten van een controlegroep 
Voordat er werd verspreid, werd ook op wijkniveau een controlegroep gedefinieerd binnen de gekozen verspreidgebieden. Deze controlegroep ontving geen folder. Op deze manier kon worden gemeten of de gerealiseerde uplift daadwerkelijk te wijten was aan de folderverspreiding of dat andere media-instrumenten ingezet door Budget Thuis en externe factoren dit hadden bewerkstelligd. 

Stap 4: De verspreiding 
Vervolgens werd de folder in de specifieke verspreidgebieden en op afgesproken momenten verspreid in het Spotta folderpakket thuis in de brievenbus bij de doelgroep.  

Stap 5: Analyseren van het resultaat 
Na de data van de controlegroep naast de groep van ontvangers in het verspreidgebied te hebben gelegd, kon er geconcludeerd worden dat de verspreiding een aanzienlijke impact heeft gehad. De uplift in nieuwe klanten was significant ten opzichte van de controlegroep.  

Kortom, folderverspreiding met doelgroepsegmentatie werkt! Door nauw samen te werken met onze adverteerders, kunnen we de effectiviteit van de folderverspreiding optimaliseren. Benieuwd naar wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw merkimperium kunnen versterken! 

Bekijk ook eens onze andere berichten

Facts & Figures Brievenbusreclame 

23-7-2024

In deze infographic ontdek je interessante en actuele cijfers en feiten over brievenbusreclame verspreidt door Spotta. 

90% van de Nederlanders leest reclamefolders

15-7-2024

Onderzoek van GfK, onder toezicht van NMO, toont aan dat papieren folders massaal worden gelezen door Nederlanders van 18 jaar en ouder.

 

Hoe Duitse retailers Nederlandse koopjesjagers voor zich winnen 

25-06-2024

In de afgelopen vier jaar is het aantal Nederlanders dat in Duitsland winkelt bijna verdubbeld, blijkt uit het recent gepubliceerde koopstromenonderzoek Oost-Nederland. Waarom Nederlanders zoveel de grens oversteken voor hun boodschappen?

 

Spotta introduceert met succes InMijnBus in heel Nederland

6-6-2024

Na een succesvolle introductieperiode is InMijnBus nu overal in Nederland beschikbaar. Dankzij de inzet van onze bezorgers hebben we dit duurzame bezorgmodel snel kunnen uitrollen.

 

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2024 zijn bekend!

7-6-2024

Op 6 juni jl. werden de Reclamefolder Awards 2024 uitgereikt tijdens het Catch the Shopper event in Groenekan.

 

Webinar: Bereiksonderzoek Folders 2023/2024

21-6-2024

Op 9 juli om 11:00 uur presenteert GfK samen met Spotta middels een webinar de belangrijkste resultaten uit het Bereiksonderzoek Folders 2023/2024.  

 

Eerst proeven, dan geloven!

20-05-2024

Bekijk onze nieuwe infographic over sampling via de brievenbus voor interessante facts & figures over sampling via de brievenbus!

 

Hoe Plein.nl een hogere conversieratio behaalt met doelgroepsegmentatie voor hun folder

30-05-2024

Lees in dit artikel hoe Plein.nl samen met onze Business Intelligence Analisten een zo optimaal mogelijk verspreidplan ontwikkelt met doelgroepsegementatie. 

 

 

01 / 08