Hoe Budget Thuis zijn folderverspreiding optimaliseerde met doelgroepsegmentatie

29 maart 2024

Een doelgroepgericht verspreidplan kan van grote waarde zijn bij het vergroten van je merkbekendheid en het realiseren van extra klanten. In dit artikel lees je hoe Budget Thuis met behulp van een datagestuurde aanpak voor folderverspreiding indrukwekkende resultaten behaalde. 

 

Stap 1: Definiëren van de doelgroep 
Om doelgericht te verspreiden, is het belangrijk om scherp te hebben wat de kenmerken zijn die jouw doelgroep onderscheiden van andere consumenten. Op basis van klantdata voerden onze Business Intelligence analisten een doelgroepanalyse op wijk niveau uit voor diverse productgroepen. Hieruit kwamen specifieke socio-demografische consumentenkenmerken naar voren wat als basis diende voor een look-a-like profiel. Deze werd vervolgens gebruikt voor het opstellen van een verspreidplan.

Stap 2: Opstellen van een verspreidplan 
Met het juiste look-a-like profiel in zicht, legden onze Business Intelligence analisten dit profiel over de beschikbare data van Spotta. Daarbij werd ook rekening gehouden met het budget, de gewenste geografische locatie en de beoogde oplage van Budget Thuis. Op basis van deze gegevens werden specifieke wijken geselecteerd waar de trefkans met de doelgroep het hoogst was en de verspreiding dus het meest effectief. 

Stap 3: Opzetten van een controlegroep 
Voordat er werd verspreid, werd ook op wijkniveau een controlegroep gedefinieerd binnen de gekozen verspreidgebieden. Deze controlegroep ontving geen folder. Op deze manier kon worden gemeten of de gerealiseerde uplift daadwerkelijk te wijten was aan de folderverspreiding of dat andere media-instrumenten ingezet door Budget Thuis en externe factoren dit hadden bewerkstelligd. 

Stap 4: De verspreiding 
Vervolgens werd de folder in de specifieke verspreidgebieden en op afgesproken momenten verspreid in het Spotta folderpakket thuis in de brievenbus bij de doelgroep.  

Stap 5: Analyseren van het resultaat 
Na de data van de controlegroep naast de groep van ontvangers in het verspreidgebied te hebben gelegd, kon er geconcludeerd worden dat de verspreiding een aanzienlijke impact heeft gehad. De uplift in nieuwe klanten was significant ten opzichte van de controlegroep.  

Kortom, folderverspreiding met doelgroepsegmentatie werkt! Door nauw samen te werken met onze adverteerders, kunnen we de effectiviteit van de folderverspreiding optimaliseren. Benieuwd naar wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw merkimperium kunnen versterken! 

Bekijk ook eens onze andere berichten

Hoe val je extra op in de consideration fase van de Customer Journey?

01-12-2024

Of je nu inzet op awareness, consideration of purchase in de customer journey, een folder is een essentieel touchpoint. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw folder in de consideration-fase opvalt? We hebben vier voorbeelden voor je op een rij gezet.

De kracht van de folder in de warenhuisbranche

18-11-2024

November en december zijn dé maanden om de aandacht van consumenten te trekken in de warenhuisbranche. Wist je dat maar liefst 49% van de 4,2 miljoen folderpakketontvanger warenhuisfolders en flyers leest?

De mediasynergie van print en digitaal

18-11-2024

In een tijdperk waarin digitale media domineren, blijft print een waardevolle rol spelen in de mediamix van bedrijven. Dit artikel verkent hoe de sterke punten van digitale en printmedia elkaar kunnen versterken om de ultieme customer journey te creëren.

Slaapexpert Beter Bed lanceert ‘Beter Slapen Nieuws’

15-11-2024

Beter Bed heeft een duidelijke missie: heel Nederland bewustmaken van het belang van goed slapen. Met dit doel voor ogen lanceerde Beter Bed in juni een nieuw initiatief: Beter Slapen Nieuws.

Yme Pasma over de toekomst van Spotta: digitalisering als sleutel tot succes

8-11-2024

In de nieuwste aflevering van de Nerd Cast Podcast bespreekt onze algemeen directeur Yme Pasma onder meer de innovatieve stappen die Spotta heeft gezet met het platform InMijnBus. 

Strakkere regie en minder zoekwerk: Nerds & Company maakt folderbezorging leuker

31-10-2024

Voor Spotta ontwikkelde Nerds & Company een native app die het werk van bezorgers aanzienlijk vereenvoudigt en inspeelt op de moderne eisen van bezorging. 

Folders: de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Oostenrijk! 

23-09-2024

Twee recente studies uit Nederland en Oostenrijk illustreren duidelijk de overeenkomsten en verschillen in waardering voor folders tussen beide landen.

Nieuw bij Spotta: De Flyerscan!

19-9-2024

Wil je weten of jouw folder of flyer de aandacht trekt die het verdient? Meld je dan nu aan voor de Flyerscan! 

 

01 / 08