Elk jaar 12 keer naar de maan, emissievrij!

21 januari 2023



 

In een tijd waarin consumenten snelle, efficiënte en een juiste levering van producten verwachten, is het optimaliseren van de last mile voor logistieke organisaties van essentieel belang. De last mile is het laatste deel van het bezorgproces; een cruciale schakel die niet alleen de klanttevredenheid beïnvloedt, maar ook aanzienlijke impact heeft op het milieu. Hoe pakken we bij Spotta dit deel van onze logistieke keten aan, zodat het niet alleen 100% emissievrij is maar ook zo efficiënt mogelijk verloopt?

Spotta’s Last Mile
Spotta zet wekelijks 18.000 bezorgers in om folderpakketten, Folderkiezer pakketten, samples  en los-op-de-mat uitingen bij 4,3 miljoen huishoudens te verspreiden in hun eigen of nabijgelegen wijk(en). Het bezorgcorps bestaat voor een groot deel uit jongeren voor wie het hun eerste bijbaantje is, maar ook ouderen die het werk doen ter aanvulling van hun AOW en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt die een bijbaantje zoeken.

100% emissievrij
De bezorgers ontvangen normaliter aan het begin van het weekend de folderpakketten. Na ontvangst starten ze met het meest arbeidsintensieve en tijdrovende onderdeel van onze logistieke keten. Weer of geen weer, ze zorgen ervoor dat de huishoudens die het folderpakket willen ontvangen, dit op tijd ontvangt. Dit doen ze te voet, op de fiets of met bijvoorbeeld een bolderkar. In het totaal leggen ze 9,2 miljoen kilometer af per jaar. Dit staat gelijk aan 232x een rondje om de wereld! Doordat deze laatste kilometers zonder gemotoriseerde voertuigen worden afgelegd, is Spotta’s last mile delivery 100% emissievrije en duurzaam.

InMijnBus
Zoals al in de introductie benoemd, is naast duurzaamheid, een efficiënte last mile delivery in deze tijd van belang. Spotta streeft ernaar de bezorging met de introductie van InMijnBus, een digitale JA sticker, slimmer en duurzamer te maken. Dankzij de digitale registratie van de voorkeuren van huishoudens voor het ontvangen van het folderpakket, hoeven onze bezorgers niet langer iedere week fysiek langs 8 miljoen deuren om te kijken of er iets veranderd is aan de stickersituatie. Met behulp van een looplijst zien zij welke huishoudens een folderpakket willen ontvangen en kunnen ze zo de meest efficiënte bezorgroutes bepalen. InMijnBus draagt niet alleen bij aan efficiëntere bezorging, maar ook aan duurzamere folderverspreiding door een actueel inzicht in de consumentenvoorkeuren, wat resulteert in minder ongelezen folders in de papierbak.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Het laatste nieuws van InMijnBus

De landelijke uitrol van InMijnBus vindt gefaseerd plaats.

 

Verassende feiten: waarom reclamefolders zo populair zijn

Folders onverminderd populair! Uit recent onderzoek van Direct Research blijkt dat 82% van de consumenten die een folderpakket ontvangen, het pakket in de toekomst wil blijven ontvangen. 52% van de consumenten geeft aan het papieren Folderpakket te missen als deze niet meer worden verspreid.

 

Hoe bereik je consumenten die echt op jouw reclameboodschap zitten te wachten 

Met #Folderkiezer!

Versterk jouw merkimperium en zie op korte termijn omzet stijgen met het Folderpakket!

In dit artikel lichten we aan de hand van een use case over een A-merk tandpasta toe hoe je jouw merkbekendheid en tegelijkertijd korte termijn omzet laat stijgen!

 

Digitale of papieren folders: Wat is het meest duurzaam?

Is de papieren folder werkelijk vervangbaar door zijn digitale tegenhanger en zijn digitale communicatiekanalen echt zoveel duurzamer? 

 

Uitrol InMijnBus bij eerste gemeenten succesvol

Op 1 december jl. zijn 16 gemeenten overgegaan op InMijnBus. De eerste resultaten bevestigen de positieve bijdrage van het nieuwe bezorgmodel aan het slimmer en duurzamer maken van folderverspreiding.

 

Fisherman’s Friend zet huis-aan-huis sampling in

Om hun marktpenetratie verder te verhogen, heeft Fisherman’s Friend een grote retailcampagne van 1+1 gratis via de Albert Heijn gelanceerd. Als onderdeel van deze campagne hebben ze in week 45 huis-aan-huis sampling ingezet. 

 

Spotta mag eigen folderpakketten blijven bezorgen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op 24 november bekend gemaakt dat Spotta zijn zelf- samengestelde-folderpakketten mag blijven bezorgen.

 

01 / 08