Elk jaar 12 keer naar de maan, emissievrij!

21 januari 2023



 

In een tijd waarin consumenten snelle, efficiënte en een juiste levering van producten verwachten, is het optimaliseren van de last mile voor logistieke organisaties van essentieel belang. De last mile is het laatste deel van het bezorgproces; een cruciale schakel die niet alleen de klanttevredenheid beïnvloedt, maar ook aanzienlijke impact heeft op het milieu. Hoe pakken we bij Spotta dit deel van onze logistieke keten aan, zodat het niet alleen 100% emissievrij is maar ook zo efficiënt mogelijk verloopt?

Spotta’s Last Mile
Spotta zet wekelijks 21.000 bezorgers in om folderpakketten, Folderkiezer pakketten, samples  en los-op-de-mat uitingen bij 4,5 miljoen huishoudens te verspreiden in hun eigen of nabijgelegen wijk(en). Het bezorgcorps bestaat voor een groot deel uit jongeren voor wie het hun eerste bijbaantje is, maar ook ouderen die het werk doen ter aanvulling van hun AOW en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt die een bijbaantje zoeken.

100% emissievrij
De bezorgers ontvangen normaliter aan het begin van het weekend de folderpakketten. Na ontvangst starten ze met het meest arbeidsintensieve en tijdrovende onderdeel van onze logistieke keten. Weer of geen weer, ze zorgen ervoor dat de huishoudens die het folderpakket willen ontvangen, dit op tijd ontvangt. Dit doen ze te voet, op de fiets of met bijvoorbeeld een bolderkar. In het totaal leggen ze 9,2 miljoen kilometer af per jaar. Dit staat gelijk aan 232x een rondje om de wereld! Doordat deze laatste kilometers zonder gemotoriseerde voertuigen worden afgelegd, is Spotta’s last mile delivery 100% emissievrije en duurzaam.

InMijnBus
Zoals al in de introductie benoemd, is naast duurzaamheid, een efficiënte last mile delivery in deze tijd van belang. Spotta streeft ernaar de bezorging met de introductie van InMijnBus, een digitale JA sticker, slimmer en duurzamer te maken. Dankzij de digitale registratie van de voorkeuren van huishoudens voor het ontvangen van het folderpakket, hoeven onze bezorgers niet langer iedere week fysiek langs 8 miljoen deuren om te kijken of er iets veranderd is aan de stickersituatie. Met behulp van een looplijst zien zij welke huishoudens een folderpakket willen ontvangen en kunnen ze zo de meest efficiënte bezorgroutes bepalen. InMijnBus draagt niet alleen bij aan efficiëntere bezorging, maar ook aan duurzamere folderverspreiding door een actueel inzicht in de consumentenvoorkeuren, wat resulteert in minder ongelezen folders in de papierbak.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Hoe val je extra op in de consideration fase van de Customer Journey?

01-12-2024

Of je nu inzet op awareness, consideration of purchase in de customer journey, een folder is een essentieel touchpoint. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw folder in de consideration-fase opvalt? We hebben vier voorbeelden voor je op een rij gezet.

De kracht van de folder in de warenhuisbranche

18-11-2024

November en december zijn dé maanden om de aandacht van consumenten te trekken in de warenhuisbranche. Wist je dat maar liefst 49% van de 4,2 miljoen folderpakketontvanger warenhuisfolders en flyers leest?

De mediasynergie van print en digitaal

18-11-2024

In een tijdperk waarin digitale media domineren, blijft print een waardevolle rol spelen in de mediamix van bedrijven. Dit artikel verkent hoe de sterke punten van digitale en printmedia elkaar kunnen versterken om de ultieme customer journey te creëren.

Slaapexpert Beter Bed lanceert ‘Beter Slapen Nieuws’

15-11-2024

Beter Bed heeft een duidelijke missie: heel Nederland bewustmaken van het belang van goed slapen. Met dit doel voor ogen lanceerde Beter Bed in juni een nieuw initiatief: Beter Slapen Nieuws.

Yme Pasma over de toekomst van Spotta: digitalisering als sleutel tot succes

8-11-2024

In de nieuwste aflevering van de Nerd Cast Podcast bespreekt onze algemeen directeur Yme Pasma onder meer de innovatieve stappen die Spotta heeft gezet met het platform InMijnBus. 

Strakkere regie en minder zoekwerk: Nerds & Company maakt folderbezorging leuker

31-10-2024

Voor Spotta ontwikkelde Nerds & Company een native app die het werk van bezorgers aanzienlijk vereenvoudigt en inspeelt op de moderne eisen van bezorging. 

Folders: de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Oostenrijk! 

23-09-2024

Twee recente studies uit Nederland en Oostenrijk illustreren duidelijk de overeenkomsten en verschillen in waardering voor folders tussen beide landen.

Nieuw bij Spotta: De Flyerscan!

19-9-2024

Wil je weten of jouw folder of flyer de aandacht trekt die het verdient? Meld je dan nu aan voor de Flyerscan! 

 

01 / 08