In een tijd waarin consumenten snelle, efficiënte en een juiste levering van producten verwachten, is het optimaliseren van de last mile voor logistieke organisaties van essentieel belang. De last mile is het laatste deel van het bezorgproces; een cruciale schakel die niet alleen de klanttevredenheid beïnvloedt, maar ook aanzienlijke impact heeft op het milieu. Hoe pakken we bij Spotta dit deel van onze logistieke keten aan, zodat het niet alleen 100% emissievrij is maar ook zo efficiënt mogelijk verloopt?
Spotta’s Last Mile
Spotta zet wekelijks 21.000 bezorgers in om folderpakketten, Folderkiezer pakketten, samples en los-op-de-mat uitingen bij 4,5 miljoen huishoudens te verspreiden in hun eigen of nabijgelegen wijk(en). Het bezorgcorps bestaat voor een groot deel uit jongeren voor wie het hun eerste bijbaantje is, maar ook ouderen die het werk doen ter aanvulling van hun AOW en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt die een bijbaantje zoeken.
100% emissievrij
De bezorgers ontvangen normaliter aan het begin van het weekend de folderpakketten. Na ontvangst starten ze met het meest arbeidsintensieve en tijdrovende onderdeel van onze logistieke keten. Weer of geen weer, ze zorgen ervoor dat de huishoudens die het folderpakket willen ontvangen, dit op tijd ontvangt. Dit doen ze te voet, op de fiets of met bijvoorbeeld een bolderkar. In het totaal leggen ze 9,2 miljoen kilometer af per jaar. Dit staat gelijk aan 232x een rondje om de wereld! Doordat deze laatste kilometers zonder gemotoriseerde voertuigen worden afgelegd, is Spotta’s last mile delivery 100% emissievrije en duurzaam.
InMijnBus
Zoals al in de introductie benoemd, is naast duurzaamheid, een efficiënte last mile delivery in deze tijd van belang. Spotta streeft ernaar de bezorging met de introductie van InMijnBus, een digitale JA sticker, slimmer en duurzamer te maken. Dankzij de digitale registratie van de voorkeuren van huishoudens voor het ontvangen van het folderpakket, hoeven onze bezorgers niet langer iedere week fysiek langs 8 miljoen deuren om te kijken of er iets veranderd is aan de stickersituatie. Met behulp van een looplijst zien zij welke huishoudens een folderpakket willen ontvangen en kunnen ze zo de meest efficiënte bezorgroutes bepalen. InMijnBus draagt niet alleen bij aan efficiëntere bezorging, maar ook aan duurzamere folderverspreiding door een actueel inzicht in de consumentenvoorkeuren, wat resulteert in minder ongelezen folders in de papierbak.