De kracht van digitale en printmedia
Veel bedrijven kiezen uitsluitend voor een digitale strategie en onderschatten hiermee de gecombineerde inzet van digitale en printmedia. Beide media hebben namelijk hun eigen unieke kracht. Digitale media bieden ongekende mogelijkheden voor interactiviteit en betrokkenheid. Ze stellen bedrijven in staat om gepersonaliseerde boodschappen te sturen via mobiele advertenties en sociale media. Ook kunnen consumenten digitaal actief communiceren met merken en hun aankoopervaringen delen via recensies en beoordelingen.

Aan de andere kant is printmedia bijzonder effectief in het versterken van merkherkenning en -binding. Onderzoek van Millward Brown toont aan dat print hersengebieden activeert die betrokken zijn bij emotionele verwerking, wat leidt tot een diepere verbinding met het merk. Volgens Canada Post vereist printmedia bovendien minder cognitieve inspanning, wat resulteert in een hogere merkherinnering: 75% voor fysieke media versus 44% voor digitale media. Een ander uniek kenmerk van print is de "lock-in" kracht: gedrukte materialen blijven vaak langer aanwezig in huis of op het werk, wat zorgt voor herhaalde blootstelling aan de merkboodschap en de kans op aankoopbeslissingen vergroot.

Een eigen plek in de customer journey
Digitaal en printmedia hebben elk hun eigen kracht en daarmee een eigen specifieke plek in de customer journey. Printkanalen zijn effectief om in te zetten aan het begin, wanneer het doel is merkherkenning te creëren en conversies te genereren. Digitale kanalen zijn waardevol voor de klantretentie fase. Daarnaast is het mogelijk beide type media te combineren in opeenvolgende touchpoints, zoals een QR-code op een flyer die naar een interactieve landingspagina leidt. Zo maximaliseer je de marketingeffectiviteit door beide media in de customer journey te integreren.

Heb je zorgen over de milieu-impact van print, dan biedt hoofdstuk 1 van Jeremy Tawedian's rapport interessante inzichten. Raadpleeg het voor meer informatie over de synergie van print en digitaal: print&digital report.indd (intergraf.eu).

Bekijk ook eens onze andere berichten

Reclamefolder Awards 2025: De consument bepaalt de winnaar!

27-03-2025

Op 3 juni 2025 is het zover! Tijdens het Catch the Shopper congres worden de Reclamefolder Awards 2025 uitgereikt. Wat deze prijs uniek maakt? De consument heeft het laatste woord!

Hoe onze klanten helpen om InMijnBus zichtbaarder te maken

19-02-2025

Spotta werkt actief samen met haar klanten om de zichtbaarheid van InMijnBus te versterken. Dit doen we onder andere door het aanbieden van instore communicatiemiddelen en het ontwikkelen van gepersonaliseerde klantpagina’s.

InMijnBus: minder ongelezen folders bij het oud papier

06-01-2025

Met InMijnBus maakt Spotta folderverspreiding duurzamer en slimmer. Per week houden we de besparingen bij in folderpakketten, kg papier, uitstoot, water en energie. 

Hoe val je extra op in de consideration fase van de Customer Journey?

01-12-2024

Of je nu inzet op awareness, consideration of purchase in de customer journey, een folder is een essentieel touchpoint. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw folder in de consideration-fase opvalt? We hebben vier voorbeelden voor je op een rij gezet.

De kracht van de folder in de warenhuisbranche

18-11-2024

November en december zijn dé maanden om de aandacht van consumenten te trekken in de warenhuisbranche. Wist je dat maar liefst 49% van de 4,2 miljoen folderpakketontvanger warenhuisfolders en flyers leest?

Slaapexpert Beter Bed lanceert ‘Beter Slapen Nieuws’

15-11-2024

Beter Bed heeft een duidelijke missie: heel Nederland bewustmaken van het belang van goed slapen. Met dit doel voor ogen lanceerde Beter Bed in juni een nieuw initiatief: Beter Slapen Nieuws.

Yme Pasma over de toekomst van Spotta: digitalisering als sleutel tot succes

8-11-2024

In de nieuwste aflevering van de Nerd Cast Podcast bespreekt onze algemeen directeur Yme Pasma onder meer de innovatieve stappen die Spotta heeft gezet met het platform InMijnBus. 

Strakkere regie en minder zoekwerk: Nerds & Company maakt folderbezorging leuker

31-10-2024

Voor Spotta ontwikkelde Nerds & Company een native app die het werk van bezorgers aanzienlijk vereenvoudigt en inspeelt op de moderne eisen van bezorging. 

01 / 08