Hoe Duitse retailers Nederlandse koopjesjagers voor zich winnen 

25 juni 2024

In de afgelopen vier jaar is het aantal Nederlanders dat in Duitsland winkelt bijna verdubbeld, blijkt uit het recent gepubliceerde koopstromenonderzoek Oost-Nederland¹. Waarom Nederlanders zoveel de grens oversteken voor hun boodschappen? Simpelweg vanwege de prijzen. Door de inflatie in Nederland zijn veel producten hier duurder dan bij onze oosterburen. 

 

Kans voor Duitse Ketens 

Veel Nederlanders weten dat winkelen in Duitsland voordeliger is, vooral voor producten als tabak, alcohol, frisdrank en vlees, zo blijkt uit onderzoek¹. Bovendien is er keuze uit een ruimer assortiment en kunnen ze ook goedkoop tanken tijdens hun tripje over de grens. Retailorganisaties in grensplaatsen zoals Gronau, Nordhorn en Meppen plukken hier de vruchten van. 


Uit het consumentenonderzoek (2024) van Deloitte blijkt dat Nederlandse consumenten naast hun primaire supermarkt, gemiddeld 39% van hun uitgaven besteedt in fysieke secundaire en tertiaire supermarkten. Hoe zorg je als Duitse retailer ervoor dat de Nederlandse consument deze uitgaven bij jouw winkel in het grensgebied doet en niet bij die van de (Nederlandse) concurrent? Terwijl je als retailer in eigen land diverse media tot je beschikking hebt en kunt meeliften op landelijke campagnes, is middelenmix voor het bereiken van Nederlandse consumenten in de grensgebieden vaak beperkter. Een middel dat wel relatief eenvoudig kan worden ingezet: huis-aan-huis folderverspreiding! 

De folder in de middelenmix 

Waar Duitse consumenten waarde hechten aan gedegen productinformatie en kwaliteit, zijn Nederlanders vooral gevoelig voor aanbiedingen en prijzen. ²’ ³ Een medium waarmee je deze aanbiedingen en acties effectief presenteert in Nederland, is de folder. Voor het aanbod in supermarkten oriënteert maar liefst 60% van de Nederlandse consumenten zich met behulp van supermarktfolders tegenover 13% via internetsites en 22% via apps. ⁴ Daarbij leest 75% van de folderpakket ontvangers folders voor de aanbiedingen ⁵.  

Netto Supermarkten, Penny Supermarkten, Norma Supermarkten, Trinkgut en DM Drogisterijen maken al dankbaar gebruik van het medium om de Nederlandse koopjesjagers te bereiken in de grensregio’s. Door hun folder in het folderpakket van Spotta te verspreiden, belanden hun folders wekelijks bij circa 350.000 Nederlandse consumenten in het grensgebied op de deurmat. In deze folder staan speciale producten, drank en sigaretten. Benieuwd hoe jouw Duitse retail organisatie Nederlandse consumenten kan bereiken via het folderpakket? We gaan graag met je in gesprek! 

1. https://www.rtvoost.nl/nieuws/2322566/boodschappen-doen-in-duitsland-neemt-vlucht-maar-duitsers-weten-overijssel-ook-goed-te-vinden 
2. Marketing Duitsland (rvo.nl) 
3. https://dit.eo.nl/artikel/dure-boodschappen-supermarkt-picnic 
4. Consumentenonderzoek 2023, Deloitte 
5. NMO, 2024 

Bekijk ook eens onze andere berichten

Facts & Figures Brievenbusreclame 

23-7-2024

In deze infographic ontdek je interessante en actuele cijfers en feiten over brievenbusreclame verspreidt door Spotta. 

90% van de Nederlanders leest reclamefolders

15-7-2024

Onderzoek van GfK, onder toezicht van NMO, toont aan dat papieren folders massaal worden gelezen door Nederlanders van 18 jaar en ouder.

 

Spotta introduceert met succes InMijnBus in heel Nederland

6-6-2024

Na een succesvolle introductieperiode is InMijnBus nu overal in Nederland beschikbaar. Dankzij de inzet van onze bezorgers hebben we dit duurzame bezorgmodel snel kunnen uitrollen.

 

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2024 zijn bekend!

7-6-2024

Op 6 juni jl. werden de Reclamefolder Awards 2024 uitgereikt tijdens het Catch the Shopper event in Groenekan.

 

Webinar: Bereiksonderzoek Folders 2023/2024

21-6-2024

Op 9 juli om 11:00 uur presenteert GfK samen met Spotta middels een webinar de belangrijkste resultaten uit het Bereiksonderzoek Folders 2023/2024.  

 

Eerst proeven, dan geloven!

20-05-2024

Bekijk onze nieuwe infographic over sampling via de brievenbus voor interessante facts & figures over sampling via de brievenbus!

 

Hoe Plein.nl een hogere conversieratio behaalt met doelgroepsegmentatie voor hun folder

30-05-2024

Lees in dit artikel hoe Plein.nl samen met onze Business Intelligence Analisten een zo optimaal mogelijk verspreidplan ontwikkelt met doelgroepsegementatie. 

 

 

Zien we jou ook op Catch The Shopper?

24-05-2024

Op donderdag 6 juni a.s. zijn wij weer te vinden op het jaarlijkse event Catch The Shopper.

 

01 / 08