Hoe Duitse retailers Nederlandse koopjesjagers voor zich winnen 

25 juni 2024

In de afgelopen vier jaar is het aantal Nederlanders dat in Duitsland winkelt bijna verdubbeld, blijkt uit het recent gepubliceerde koopstromenonderzoek Oost-Nederland¹. Waarom Nederlanders zoveel de grens oversteken voor hun boodschappen? Simpelweg vanwege de prijzen. Door de inflatie in Nederland zijn veel producten hier duurder dan bij onze oosterburen. 

 

Kans voor Duitse Ketens 

Veel Nederlanders weten dat winkelen in Duitsland voordeliger is, vooral voor producten als tabak, alcohol, frisdrank en vlees, zo blijkt uit onderzoek¹. Bovendien is er keuze uit een ruimer assortiment en kunnen ze ook goedkoop tanken tijdens hun tripje over de grens. Retailorganisaties in grensplaatsen zoals Gronau, Nordhorn en Meppen plukken hier de vruchten van. 


Uit het consumentenonderzoek (2024) van Deloitte blijkt dat Nederlandse consumenten naast hun primaire supermarkt, gemiddeld 39% van hun uitgaven besteedt in fysieke secundaire en tertiaire supermarkten. Hoe zorg je als Duitse retailer ervoor dat de Nederlandse consument deze uitgaven bij jouw winkel in het grensgebied doet en niet bij die van de (Nederlandse) concurrent? Terwijl je als retailer in eigen land diverse media tot je beschikking hebt en kunt meeliften op landelijke campagnes, is middelenmix voor het bereiken van Nederlandse consumenten in de grensgebieden vaak beperkter. Een middel dat wel relatief eenvoudig kan worden ingezet: huis-aan-huis folderverspreiding! 

De folder in de middelenmix 

Waar Duitse consumenten waarde hechten aan gedegen productinformatie en kwaliteit, zijn Nederlanders vooral gevoelig voor aanbiedingen en prijzen. ²’ ³ Een medium waarmee je deze aanbiedingen en acties effectief presenteert in Nederland, is de folder. Voor het aanbod in supermarkten oriënteert maar liefst 60% van de Nederlandse consumenten zich met behulp van supermarktfolders tegenover 13% via internetsites en 22% via apps. ⁴ Daarbij leest 75% van de folderpakket ontvangers folders voor de aanbiedingen ⁵.  

Netto Supermarkten, Penny Supermarkten, Norma Supermarkten, Trinkgut en DM Drogisterijen maken al dankbaar gebruik van het medium om de Nederlandse koopjesjagers te bereiken in de grensregio’s. Door hun folder in het folderpakket van Spotta te verspreiden, belanden hun folders wekelijks bij circa 350.000 Nederlandse consumenten in het grensgebied op de deurmat. In deze folder staan speciale producten, drank en sigaretten. Benieuwd hoe jouw Duitse retail organisatie Nederlandse consumenten kan bereiken via het folderpakket? We gaan graag met je in gesprek! 

1. https://www.rtvoost.nl/nieuws/2322566/boodschappen-doen-in-duitsland-neemt-vlucht-maar-duitsers-weten-overijssel-ook-goed-te-vinden 
2. Marketing Duitsland (rvo.nl) 
3. https://dit.eo.nl/artikel/dure-boodschappen-supermarkt-picnic 
4. Consumentenonderzoek 2023, Deloitte 
5. NMO, 2024 

Bekijk ook eens onze andere berichten

Hoe val je extra op in de consideration fase van de Customer Journey?

01-12-2024

Of je nu inzet op awareness, consideration of purchase in de customer journey, een folder is een essentieel touchpoint. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw folder in de consideration-fase opvalt? We hebben vier voorbeelden voor je op een rij gezet.

De kracht van de folder in de warenhuisbranche

18-11-2024

November en december zijn dé maanden om de aandacht van consumenten te trekken in de warenhuisbranche. Wist je dat maar liefst 49% van de 4,2 miljoen folderpakketontvanger warenhuisfolders en flyers leest?

De mediasynergie van print en digitaal

18-11-2024

In een tijdperk waarin digitale media domineren, blijft print een waardevolle rol spelen in de mediamix van bedrijven. Dit artikel verkent hoe de sterke punten van digitale en printmedia elkaar kunnen versterken om de ultieme customer journey te creëren.

Slaapexpert Beter Bed lanceert ‘Beter Slapen Nieuws’

15-11-2024

Beter Bed heeft een duidelijke missie: heel Nederland bewustmaken van het belang van goed slapen. Met dit doel voor ogen lanceerde Beter Bed in juni een nieuw initiatief: Beter Slapen Nieuws.

Yme Pasma over de toekomst van Spotta: digitalisering als sleutel tot succes

8-11-2024

In de nieuwste aflevering van de Nerd Cast Podcast bespreekt onze algemeen directeur Yme Pasma onder meer de innovatieve stappen die Spotta heeft gezet met het platform InMijnBus. 

Strakkere regie en minder zoekwerk: Nerds & Company maakt folderbezorging leuker

31-10-2024

Voor Spotta ontwikkelde Nerds & Company een native app die het werk van bezorgers aanzienlijk vereenvoudigt en inspeelt op de moderne eisen van bezorging. 

Folders: de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Oostenrijk! 

23-09-2024

Twee recente studies uit Nederland en Oostenrijk illustreren duidelijk de overeenkomsten en verschillen in waardering voor folders tussen beide landen.

Nieuw bij Spotta: De Flyerscan!

19-9-2024

Wil je weten of jouw folder of flyer de aandacht trekt die het verdient? Meld je dan nu aan voor de Flyerscan! 

 

01 / 08