In de afgelopen vier jaar is het aantal Nederlanders dat in Duitsland winkelt bijna verdubbeld, blijkt uit het recent gepubliceerde koopstromenonderzoek Oost-Nederland¹. Waarom Nederlanders zoveel de grens oversteken voor hun boodschappen? Simpelweg vanwege de prijzen. Door de inflatie in Nederland zijn veel producten hier duurder dan bij onze oosterburen.
Veel Nederlanders weten dat winkelen in Duitsland voordeliger is, vooral voor producten als tabak, alcohol, frisdrank en vlees, zo blijkt uit onderzoek¹. Bovendien is er keuze uit een ruimer assortiment en kunnen ze ook goedkoop tanken tijdens hun tripje over de grens. Retailorganisaties in grensplaatsen zoals Gronau, Nordhorn en Meppen plukken hier de vruchten van.
Uit het consumentenonderzoek (2024) van Deloitte blijkt dat Nederlandse consumenten naast hun primaire supermarkt, gemiddeld 39% van hun uitgaven besteedt in fysieke secundaire en tertiaire supermarkten. Hoe zorg je als Duitse retailer ervoor dat de Nederlandse consument deze uitgaven bij jouw winkel in het grensgebied doet en niet bij die van de (Nederlandse) concurrent? Terwijl je als retailer in eigen land diverse media tot je beschikking hebt en kunt meeliften op landelijke campagnes, is middelenmix voor het bereiken van Nederlandse consumenten in de grensgebieden vaak beperkter. Een middel dat wel relatief eenvoudig kan worden ingezet: huis-aan-huis folderverspreiding!
Waar Duitse consumenten waarde hechten aan gedegen productinformatie en kwaliteit, zijn Nederlanders vooral gevoelig voor aanbiedingen en prijzen. ²’ ³ Een medium waarmee je deze aanbiedingen en acties effectief presenteert in Nederland, is de folder. Voor het aanbod in supermarkten oriënteert maar liefst 60% van de Nederlandse consumenten zich met behulp van supermarktfolders tegenover 13% via internetsites en 22% via apps. ⁴ Daarbij leest 75% van de folderpakket ontvangers folders voor de aanbiedingen ⁵.
Netto Supermarkten, Penny Supermarkten, Norma Supermarkten, Trinkgut en DM Drogisterijen maken al dankbaar gebruik van het medium om de Nederlandse koopjesjagers te bereiken in de grensregio’s. Door hun folder in het folderpakket van Spotta te verspreiden, belanden hun folders wekelijks bij circa 350.000 Nederlandse consumenten in het grensgebied op de deurmat. In deze folder staan speciale producten, drank en sigaretten. Benieuwd hoe jouw Duitse retail organisatie Nederlandse consumenten kan bereiken via het folderpakket? We gaan graag met je in gesprek!