Verassende feiten: waarom reclamefolders zo populair zijn

14 februari 2024



 

Folders onverminderd populair! Uit recent onderzoek van Direct Research blijkt dat 82% van de consumenten die een folderpakket ontvangen, het pakket in de toekomst wil blijven ontvangen. 52% van de consumenten geeft aan het papieren Folderpakket te missen als deze niet meer worden verspreid.

Dat het foldermedium goed werkt, wordt ook bevestigd door het Consumentenonderzoek 2023 van Deloitte. In dit onderzoek geeft 50% van de consumenten aan minstens één keer per week de papieren folder te lezen, op zoek naar aanbiedingen voor hun wekelijkse aankopen. Ook geeft 23% aan dat aantrekkelijke aanbieding uit een (digitale) weekfolder altijd/vaak de reden is om een andere supermarkt te bezoeken dan hun gebruikelijke supermarkt. Voor 42% is dit soms het geval.

Dé oriëntatiebron voor boodschappen

38% van de consumenten gebruikt de folders om zich te oriënteren op het aanbod van producten. Als we specifiek naar supermarkten kijken, springt de folder er overduidelijk uit als oriëntatiemiddel vergeleken met andere marketingkanalen (Deloitte, 2023). Maar liefst 60% van de consumenten oriënteert zich met behulp van supermarktfolders voordat ze boodschappen doen, tegenover slechts 12% via internetsites van supermarktketens en 22% via apps.

Deloitte2023.JPG

Waarom zijn consumenten zo gek op folders?

Maar wat maakt nu dat consumenten zo graag folders willen ontvangen? Direct Research onderzocht het:

 

73%

wil zich informeren over speciale aanbiedingen
 

58%

vindt het leuk om door folders te bladeren
 

45%

gebruikt het bij het samenstellen van het boodschappenlijstje
 

38%

helpt het bij het oriënteren op het aanbod van producten
 

35%

vergelijkt producten met behulp van folders
 

35%

wil folders simpelweg niet missen
 

28%

kijkt ernaar voor nieuwe inspiratie en ideeën
 

26%

blijft op de hoogte van het assortiment van (web)winkels
 

22%

zoekt informatie over (nieuwe) producten
 

16%

heeft de aanbiedingen uit folders nodig om rond te komen
 

15%

doet het voor ontspanning

In de eerste plaats kunnen we op basis van het onderzoek van Deloitte concluderen dat het belangrijk is om deel te nemen aan het folderfestijn, omdat je dan bij een groot aantal consumenten in overweging wordt meegenomen. Uit het onderzoek van Markteffect naar de JA-sticker blijkt dat 20% van de consumenten minder winkels bezoekt bij gebrek aan folders. Als adverteerder wil je ongetwijfeld deelnemen aan het bereiken van consumenten die oriënteren, vergelijken en op zoek zijn naar aanbiedingen, zodat je niet achterblijft bij de concurrentie.

Zeker wanneer je ziet dat consumenten naast hun vaste supermarkt ook wekelijks boodschappen doen bij secundaire en tertiaire supermarkten (Consumentenonderzoek Deloitte, 2023).

Benieuwd hoe je met jouw folder profiteert van het netwerk van folderliefhebbers? We gaan er graag over met je in gesprek.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Het laatste nieuws van InMijnBus

De landelijke uitrol van InMijnBus vindt gefaseerd plaats.

 

Hoe bereik je consumenten die echt op jouw reclameboodschap zitten te wachten 

Met #Folderkiezer!

Versterk jouw merkimperium en zie op korte termijn omzet stijgen met het Folderpakket!

In dit artikel lichten we aan de hand van een use case over een A-merk tandpasta toe hoe je jouw merkbekendheid en tegelijkertijd korte termijn omzet laat stijgen!

 

Elk jaar 12 keer naar de maan en terug, emissievrij!

Hoe pakken we bij Spotta de last mile aan, zodat deze niet alleen 100% emissievrij is maar ook zo efficiënt mogelijk verloopt?

 

Digitale of papieren folders: Wat is het meest duurzaam?

Is de papieren folder werkelijk vervangbaar door zijn digitale tegenhanger en zijn digitale communicatiekanalen echt zoveel duurzamer? 

 

Uitrol InMijnBus bij eerste gemeenten succesvol

Op 1 december jl. zijn 16 gemeenten overgegaan op InMijnBus. De eerste resultaten bevestigen de positieve bijdrage van het nieuwe bezorgmodel aan het slimmer en duurzamer maken van folderverspreiding.

 

Fisherman’s Friend zet huis-aan-huis sampling in

Om hun marktpenetratie verder te verhogen, heeft Fisherman’s Friend een grote retailcampagne van 1+1 gratis via de Albert Heijn gelanceerd. Als onderdeel van deze campagne hebben ze in week 45 huis-aan-huis sampling ingezet. 

 

Spotta mag eigen folderpakketten blijven bezorgen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op 24 november bekend gemaakt dat Spotta zijn zelf- samengestelde-folderpakketten mag blijven bezorgen.

 

01 / 08