Verassende feiten: waarom reclamefolders zo populair zijn

14 februari 2024



 

Folders onverminderd populair! Uit recent onderzoek van Direct Research blijkt dat 82% van de consumenten die een folderpakket ontvangen, het pakket in de toekomst wil blijven ontvangen. 52% van de consumenten geeft aan het papieren Folderpakket te missen als deze niet meer worden verspreid.

Dat het foldermedium goed werkt, wordt ook bevestigd door het Consumentenonderzoek 2023 van Deloitte. In dit onderzoek geeft 50% van de consumenten aan minstens één keer per week de papieren folder te lezen, op zoek naar aanbiedingen voor hun wekelijkse aankopen. Ook geeft 23% aan dat aantrekkelijke aanbieding uit een (digitale) weekfolder altijd/vaak de reden is om een andere supermarkt te bezoeken dan hun gebruikelijke supermarkt. Voor 42% is dit soms het geval.

Dé oriëntatiebron voor boodschappen

38% van de consumenten gebruikt de folders om zich te oriënteren op het aanbod van producten. Als we specifiek naar supermarkten kijken, springt de folder er overduidelijk uit als oriëntatiemiddel vergeleken met andere marketingkanalen (Deloitte, 2023). Maar liefst 60% van de consumenten oriënteert zich met behulp van supermarktfolders voordat ze boodschappen doen, tegenover slechts 12% via internetsites van supermarktketens en 22% via apps.

Deloitte2023.JPG

Waarom zijn consumenten zo gek op folders?

Maar wat maakt nu dat consumenten zo graag folders willen ontvangen? Direct Research onderzocht het:

 

73%

wil zich informeren over speciale aanbiedingen
 

58%

vindt het leuk om door folders te bladeren
 

45%

gebruikt het bij het samenstellen van het boodschappenlijstje
 

38%

helpt het bij het oriënteren op het aanbod van producten
 

35%

vergelijkt producten met behulp van folders
 

35%

wil folders simpelweg niet missen
 

28%

kijkt ernaar voor nieuwe inspiratie en ideeën
 

26%

blijft op de hoogte van het assortiment van (web)winkels
 

22%

zoekt informatie over (nieuwe) producten
 

16%

heeft de aanbiedingen uit folders nodig om rond te komen
 

15%

doet het voor ontspanning

In de eerste plaats kunnen we op basis van het onderzoek van Deloitte concluderen dat het belangrijk is om deel te nemen aan het folderfestijn, omdat je dan bij een groot aantal consumenten in overweging wordt meegenomen. Uit het onderzoek van Markteffect naar de JA-sticker blijkt dat 20% van de consumenten minder winkels bezoekt bij gebrek aan folders. Als adverteerder wil je ongetwijfeld deelnemen aan het bereiken van consumenten die oriënteren, vergelijken en op zoek zijn naar aanbiedingen, zodat je niet achterblijft bij de concurrentie.

Zeker wanneer je ziet dat consumenten naast hun vaste supermarkt ook wekelijks boodschappen doen bij secundaire en tertiaire supermarkten (Consumentenonderzoek Deloitte, 2023).

Benieuwd hoe je met jouw folder profiteert van het netwerk van folderliefhebbers? We gaan er graag over met je in gesprek.

Bekijk ook eens onze andere berichten

Hoe val je extra op in de consideration fase van de Customer Journey?

01-12-2024

Of je nu inzet op awareness, consideration of purchase in de customer journey, een folder is een essentieel touchpoint. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw folder in de consideration-fase opvalt? We hebben vier voorbeelden voor je op een rij gezet.

De kracht van de folder in de warenhuisbranche

18-11-2024

November en december zijn dé maanden om de aandacht van consumenten te trekken in de warenhuisbranche. Wist je dat maar liefst 49% van de 4,2 miljoen folderpakketontvanger warenhuisfolders en flyers leest?

De mediasynergie van print en digitaal

18-11-2024

In een tijdperk waarin digitale media domineren, blijft print een waardevolle rol spelen in de mediamix van bedrijven. Dit artikel verkent hoe de sterke punten van digitale en printmedia elkaar kunnen versterken om de ultieme customer journey te creëren.

Slaapexpert Beter Bed lanceert ‘Beter Slapen Nieuws’

15-11-2024

Beter Bed heeft een duidelijke missie: heel Nederland bewustmaken van het belang van goed slapen. Met dit doel voor ogen lanceerde Beter Bed in juni een nieuw initiatief: Beter Slapen Nieuws.

Yme Pasma over de toekomst van Spotta: digitalisering als sleutel tot succes

8-11-2024

In de nieuwste aflevering van de Nerd Cast Podcast bespreekt onze algemeen directeur Yme Pasma onder meer de innovatieve stappen die Spotta heeft gezet met het platform InMijnBus. 

Strakkere regie en minder zoekwerk: Nerds & Company maakt folderbezorging leuker

31-10-2024

Voor Spotta ontwikkelde Nerds & Company een native app die het werk van bezorgers aanzienlijk vereenvoudigt en inspeelt op de moderne eisen van bezorging. 

Folders: de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Oostenrijk! 

23-09-2024

Twee recente studies uit Nederland en Oostenrijk illustreren duidelijk de overeenkomsten en verschillen in waardering voor folders tussen beide landen.

Nieuw bij Spotta: De Flyerscan!

19-9-2024

Wil je weten of jouw folder of flyer de aandacht trekt die het verdient? Meld je dan nu aan voor de Flyerscan! 

 

01 / 08