Folders onverminderd populair! Uit recent onderzoek van Direct Research blijkt dat 82% van de consumenten die een folderpakket ontvangen, het pakket in de toekomst wil blijven ontvangen. 52% van de consumenten geeft aan het papieren Folderpakket te missen als deze niet meer worden verspreid.

Dat het foldermedium goed werkt, wordt ook bevestigd door het Consumentenonderzoek 2023 van Deloitte. In dit onderzoek geeft 50% van de consumenten aan minstens één keer per week de papieren folder te lezen, op zoek naar aanbiedingen voor hun wekelijkse aankopen. Ook geeft 23% aan dat aantrekkelijke aanbieding uit een (digitale) weekfolder altijd/vaak de reden is om een andere supermarkt te bezoeken dan hun gebruikelijke supermarkt. Voor 42% is dit soms het geval.

Dé oriëntatiebron voor boodschappen

38% van de consumenten gebruikt de folders om zich te oriënteren op het aanbod van producten. Als we specifiek naar supermarkten kijken, springt de folder er overduidelijk uit als oriëntatiemiddel vergeleken met andere marketingkanalen (Deloitte, 2023). Maar liefst 60% van de consumenten oriënteert zich met behulp van supermarktfolders voordat ze boodschappen doen, tegenover slechts 12% via internetsites van supermarktketens en 22% via apps.

Deloitte2023.JPG

Waarom zijn consumenten zo gek op folders?

Maar wat maakt nu dat consumenten zo graag folders willen ontvangen? Direct Research onderzocht het:

 

73%

wil zich informeren over speciale aanbiedingen
 

58%

vindt het leuk om door folders te bladeren
 

45%

gebruikt het bij het samenstellen van het boodschappenlijstje
 

38%

helpt het bij het oriënteren op het aanbod van producten
 

35%

vergelijkt producten met behulp van folders
 

35%

wil folders simpelweg niet missen
 

28%

kijkt ernaar voor nieuwe inspiratie en ideeën
 

26%

blijft op de hoogte van het assortiment van (web)winkels
 

22%

zoekt informatie over (nieuwe) producten
 

16%

heeft de aanbiedingen uit folders nodig om rond te komen
 

15%

doet het voor ontspanning

In de eerste plaats kunnen we op basis van het onderzoek van Deloitte concluderen dat het belangrijk is om deel te nemen aan het folderfestijn, omdat je dan bij een groot aantal consumenten in overweging wordt meegenomen. Uit het onderzoek van Markteffect naar de JA-sticker blijkt dat 20% van de consumenten minder winkels bezoekt bij gebrek aan folders. Als adverteerder wil je ongetwijfeld deelnemen aan het bereiken van consumenten die oriënteren, vergelijken en op zoek zijn naar aanbiedingen, zodat je niet achterblijft bij de concurrentie.

Zeker wanneer je ziet dat consumenten naast hun vaste supermarkt ook wekelijks boodschappen doen bij secundaire en tertiaire supermarkten (Consumentenonderzoek Deloitte, 2023).

Benieuwd hoe je met jouw folder profiteert van het netwerk van folderliefhebbers? We gaan er graag over met je in gesprek.

Bekijk ook eens onze andere berichten

InMijnBus één jaar landelijk actief: minder verspilling, meer regie voor de consument

10-6-2025

Sinds de landelijke uitrol tussen september 2023 en juni 2024 hebben huishoudens in heel Nederland via InMijnBus zelf de regie over het ontvangen van een folderpakket in hun brievenbus.

Spotta stapt in de postmarkt

5-6-2025

Op 26 mei jl. bracht FD het nieuws dat Spotta zich bij de ACM heeft geregistreerd als postvervoersbedrijf. Daarmee betreden we officieel de postmarkt.

De winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 zijn bekend!

4-6-2025

Tijdens het event Catch the Shopper op 3 juni jl. in Groenekan zijn de winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 bekendgemaakt. 

Spotta breidt dienstverlening uit met bezorging van direct mail

Catch the Shopper 2025

19-05-2025

Op 3 juni vindt Catch the Shopper plaats; een dag vol inspiratie, innovatie en inzichten in de toekomst van shoppermarketing. 

Case study: De kracht van de papieren folder bij Expert

19-05-2025

In deze case study onderzoeken we hoe de inzet van de papieren folder Expert ondersteunt bij de gekozen strategie en welke resultaten dit heeft opgeleverd. 

Meer gelezen folders, meer actie door de consument

01-05-2025

Uit recent onderzoek van Markteffect blijkt dat gepersonaliseerde folderpakketten, zoals aangeboden door Folderkiezer, aanzienlijk effectiever zijn in het stimuleren van consumentengedrag.

Inline productie van geadresseerde folderpakketten in Den Bosch

14 april 2025

Volgende stap op de InMijnBus-roadmap zorgt voor hogere bezorgkwaliteit en minder werkdruk voor bezorgers. 

01 / 08