Onderzoek van GfK, onder toezicht van NMO, toont aan dat papieren folders massaal worden gelezen door Nederlanders van 18 jaar en ouder. Maar liefst 12,8 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder (90%) lezen reclamefolders, voornamelijk op papier, maar ook digitaal. Het Bereiksonderzoek Folders 2023/2024, dat het bereik en de leesgewoonten van de Nederlandse bevolking op het gebied van folders in kaart bracht, onthult daarnaast dat de papieren folder nog steeds een krachtig medium is om consumenten te bereiken en te activeren.
Andere belangrijke conclusies:
Onafhankelijk Onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door GfK, onder begeleiding van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Hierdoor is er gedegen onderzoek gedaan naar de bereikcijfers van folders in vergelijking met andere media. Dankzij de inspanningen van GfK en NMO kan er antwoord gegeven worden op cruciale vragen zoals het bereik van de folder per branche, wie de folderlezer is, waarom zij de folder lezen en wat het effect van het medium is op winkelbezoek. “Deze inzichten zijn interessant voor iedere retailer, fabrikant en mediabureau die de folder inzet in de mediamix of overweegt dit te doen,” aldus Judith Oude Sogtoen, Directeur DDMA.
Inken Oestmann van NMO voegt daaraan toe: “De resultaten zijn ‘approved by NMO’ omdat ze voldoen aan alle onderdelen van onze onderzoekscode. Op die manier kan de markt erop vertrouwen dat het onderzoek betrouwbare en bruikbare resultaten levert.”
Folders Blijven Onmisbaar
“Sinds de laatste meting van het folderbereik zes jaar geleden is er veel veranderd in het medialandschap. Bij GfK doen we veel onderzoek naar mediagebruik en telkens lijkt digitale media terrein te winnen. Het hoge bereik van papieren folders is daarom de meest in het oog springende uitkomst van dit onderzoek. Digitaal vervangt de papieren folder niet, het is vooral aanvullend aan elkaar. Consumenten bekijken en waarderen folders vanwege de relevante informatie die zij daarin vinden, vooral over aanbiedingen. De resultaten tonen aan hoe belangrijk papieren folders zijn voor retailers,” aldus Alke Bassler van GfK.
Wens van Adverteerders
“Als verspreider van brievenbusreclame zijn we trots dat we na zes jaar weer een bereiksonderzoek voor folders kunnen presenteren. Steeds vaker vroegen adverteerders naar onafhankelijke cijfers over bereik, effectiviteit en leesgedrag van folders," aldus Yme Pasma, CEO van Spotta.
Voor meer informatie:
Het hele onderzoeksrapport is hier te downloaden of vul onderaan de pagina jouw e-mailadres in het formulier in. Voor vragen over het onderzoek, analyses, bereik op branche- of titelniveau, of andere inzichten neem contact op met Jan-Willem Kuiper, Marketing Manager Spotta, via jan-willem.kuiper@spotta.nl.
Over GfK:
GfK, sinds 2023 onderdeel van NIQ, biedt al 90 jaar essentiële inzichten voor klanten wereldwijd. Met diepgaande analyses van markt- en mediatrends ondersteunt GfK bedrijven om hun consumenten beter te begrijpen en groei te realiseren.
Over NMO:
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland. Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten en omroepen betrokken, alsmede de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA). Het NMO houdt toezicht op de uitvoering van onafhankelijke en betrouwbare mediaonderzoeken in Nederland.
Over Spotta:
Spotta is de grootste verspreider van huis-aan-huis folders in Nederland. Met 21.000 bezorgers bezorgt Spotta wekelijks bij alle huishoudens in het land. Dankzij slimme, op data gebaseerde verspreidoplossingen bezorgen ze brievenbusreclame op maat. Adverteerders kunnen hierdoor effectief hun doelgroep bereiken, terwijl huishoudens alleen relevante en gewenste brievenbusreclame ontvangen.