Op 1 december jl. zijn 16 gemeenten overgegaan op InMijnBus. De eerste resultaten bevestigen de positieve bijdrage van het nieuwe bezorgmodel aan het slimmer en duurzamer maken van folderverspreiding. In de gemeenten waar InMijnBus is uitgerold is een reductie van 9% van de folderpakketten gerealiseerd. Daarbij heeft tot nu toe 26% van de huishoudens die hun voorkeur hebben gewijzigd op InMijnBus gekozen voor een persoonlijk folderpakket met alleen de folders die ze wil ontvangen. Het effect van beide leidt in deze gemeenten op jaarbasis nu al tot 379 ton minder reclamefolders bij het oud papier. De verwachting is dat dat nog verder zal oplopen.
Om de voorkeuren van huishoudens voor het ontvangen van het Spotta folderpakket te verzamelen, informeert Spotta de huidige ontvangers van het folderpakket vier keer één-op-één over InMijnBus. In deze communicatie staat dat huishoudens gemakkelijk digitaal hun JA of NEE voorkeur kunnen wijzigen op InMijnBus.nl.
Waarom succesvol?
Digitaal je voorkeur aanpassen is gemakkelijker en zorgt voor meer NEE’s. Daarbij is het mogelijk folderpakketten aan te laten sluiten op de interesses van huishoudens. Ook dat zorgt voor minder ongelezen reclamefolders bij het oud papier. Voor de adverteerder is dit goed nieuws omdat meer van de reclamefolders die hij laat drukken ook echt worden gelezen. Hiermee wordt de relevantie van het folderpakket verhoogt. Daarnaast hoeven bezorgers niet meer iedere week fysiek langs de deuren te gaan om te kijken of er iets is veranderd aan de stickersituatie. Aan de hand van een looplijst kan Spotta efficiënte bezorgroutes uitstippelen.